Miért okádjunk a 'Dupsteptől'?
Időről időre újabb és újabb zenei irányzatok bukkannak fel, ami helyén is való, hisz semmi sem lehet állandó. Változnak az emberek, változnak az igények, a szórakozóhelyek összetétele is, generációk jönnek mennek, és helyénvaló rotáció is, hogy időről időre egyes irányzatok népszerűsége csökken, míg másoké meg növekszik.
Jellemző persze, hogy a kommercionális, és populáris nyegle szarok kapnak előteret általában - ezért aztán mára már sikk lett, hogy az ország szórakozóhelyinek jó 80%-a igényesen berendezett - igénytelen hulladékokat szolgáltató diszkó, vagy az olynépszerű 'club' elnevezésű hely. Persze nem is kell ilyesmikre járni - mondaná az ember, ha egyáltalán lenne manapság már hová.
Nos a Dubstepnek nevezett 'valami' - később kifejtvén - mostanság óriási teret hódít magának. Éppenséggel immár 13 éve aktív techno djként, és zenészként lenne azonban mit hozzászólnom e újdonsült hirtelen műfajhoz, és annak követőihez.
A dubstep műfaj egy az egyben egy össze vissza lopkodott irányzat, teljesen egyedietlen, és összevissza turmixolt szarságokkal. Tessenek kérem meghallgatni egy un 'dubstep' számot:
Nos aki még nem hányta el magát, azok kedvéért egy kis mélyreható elemzés, mit is hallottunk. És mit is hall az aki általában véve Dubstepet 'hallgat'. Közel 8 db jó tíz-húsz éves múltú klasszikus és örökérvényű stílusokból hallottak önök most turmixot, egy összevissza lopkodott és ollózott szart. (Teszem hozzá, az összes létező dubstep szám kb pontosan ugyanilyen) Olyasmi dolog ez mint a puzzle ugye - össze össze rakunk pár darabot. Csak a probléma az, hogy hallgathatatlanúl szánalmas lesz a végeredmény. Linkelgettem alábbi jellemző példákat az irányzatokhoz, remélhetőleg a tisztelt olvasó hallása van oly minimális, hogy kiszúrja mire is célzok.
- Az összefüggéstelen dob hangzását (dob effekt hangja) a Drum and bass irányzatból lopták.
- Maga a dob tempóját és szerkezeti felépítése az Electro irányzattól lett ellopva.
- A főtémák általában az egyszerű és kommersz Pop-disco irányzat sémáira épülnek. Nyekergős nyúlszar ének.
- A bassline búgás szerű effekteket pedig a Speed-garage nevű korábbi technohoz közelálló irányzattól lett lenyúlva.
- Folytathatnánk a sort hogy még a Jungle hangzás (Drum and bass elődje) is prímán koppintva lett - ebből is ugyanaz a 'dubstep' búgás van koppintva.
Ami igazán pofátlanság hogy ezt az összeollózott (összekukázott) 'műfajt' a dubstepet egyesek képesek valami hatalmasan kreatív 'önálló műfajnak' nevezni. Holott ez egészegyszerűen lopások halmaza, ráadásul élvezhetetlen, és egyben idegesítően összefüggéstelen muzsika.
Egy jobb hasonlattal élve ugyanis olyasmi stílus ez, mintha egy olyan turmixot állitanánk össze az alábbi recetből: Májkrém + banán + mustár + kalács + Fanta + macskakaja - ezt beraknánk a turmixgépbe, összekevernénk és úgy tálalnánk. Ugye milyen undorító lenne? Arra lukadnék ki, hogy külön külön nagyon finom a májkrém, a banán is, a mustár is kiválló ízesítő, a kalács reggelire jó, a macskakaja meg a macskák kedvence - de mindezt összeöntve elfogyasztani - hát... Igen csak undorító dolog.
Jellemző persze a 'dubstep' hallgatói tábora is. A szarházi új generáció akikről már volt itt szó ugye. Akiknek már teljesen mindegy milyen zene megy klubokban, csak fogyjon a vébéká. És anyu meg ne tudja hogy ittak másnap.
Nagyjából ez a véleményen erről a "feltörekvőben lévő" új 'zenei' ágazatról.
Egyébként meg feltörekvő a francot. Nem sok évet jósolok neki. Körülbelül 2-3-at még - aztán úgy ahogy jött el is fog tünni a süllyesztőben. És semmiféle maradandó nyoma nem lesz, ebből nem lesz zene-történelmi emlékezetesség.
Jelenleg 2 dolog miatt népszerű a dubstep:
1: Mert azok a djk akik nyomják, kőgazdagok, és nem jelent problémát irdatlan pénzekért kibérelni klubokat, ezzel kvázi ledugva a szart az emberek torkán.
2: Mert a mai fiatalság zöme ekkora igénytelen nyúlszar, akinek teljesen mindegy már mi szól - de az igazi zenék értékeit képtelenek észrevenni.
Utolsó kommentek